perjantai 20. syyskuuta 2019

Kinesisk läkekonst -För välmående i vardagen

Om du är på väg på Wasalines Ladies Cruise den 28.9 så missa inte Mirja Klemets föreläsning, det är mycket digert material! Jag (dvs Nina Granmo) är också där så ryck oss i armen!

För att fortsätta på temat kinesisk läkekonst så har jag även testat shiatsu. Helheten och balans betonar även hon naturligtvis och hur man kan nå det med kost, sömn, andning och passande motion. Hennes företag heter Sea Side och baserar sig på naturliga vårdformer.


Hon vet mycket och berättar gärna om hur du kan balansera upp kroppen och energin. Hela kroppen  behandlas. T ex för urinblåsan vid huvudet och längs ryggraden. Förutom shiatsu behandling som går ut på att tynga på olika punkter, en japansk form av akupunktur, balanserar hon även upp chakran.

Jag kände mig otroligt pigg efteråt och målet var att ge energi, även med senapsfrön fastklistrade i örat som sedan skall röras i tre ggr om dagen av mig. Av alla de 130 punkter i örat som finns lyckades hon verkligen hitta de som gjorde mest ont så därför också är de mest verksamma! För axeln och min energinivå!

Hon ser på helheten och inser ju att alla råd inte passar alla. T ex då vi har mindre barn så kan det vara omöjligt att hitta tid för motion, speciellt före klockan 18.00 som rekommenderas enligt dygnsrytm. Det var intressant med yin/yang hur vi bör vara aktiva och göra fysiska tunga saker mellan 06.00-12.00! För att sedan bli passiva mot kvällen för att balansera upp. Om det är praktiskt möjligt förstås. Men att gå och sova före elva på kvällen kan bli ett mål, då hinner med djupsömn. Att andas rätt inverkar även det på din sömn.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti