keskiviikko 27. marraskuuta 2019

Hormonerna i balans


Ibland kan vi må dåligt utan att egentligen veta varför. Kanske det är dina hormoner som påverkar? Anna-Sara Sidbäck är diplomerad hormonterapeut (Sverige) och kan hjälpa dig i olika faser i livet. Hon erbjuder rådgivning om hormoner och andning som blir ordentligt utredda. Före du ens kommer till henne har du redan fått fylla i fyra omfattande formulär för att hitta problemområdet. Alla är vi olika och behöver olika lösningar.

Små tips: om du har sömnproblem kan det hjälpa att ta en träff med solen (även bakom molnen!). Att försöka ta alla chanser att gå ut och gå på förmiddagen hjälper ditt välmående.


Hypofysen är bossen!
Om du har mycket stress i ditt liv, endera i din egen livssituation eller i den turbulenta omgivningen så påverkar det även ditt immunsystem.

Tankar kan även ge stress, av ca 65 000 tankar varje dag är bara 3 500 nya, så att rensa skadar inte! Detsamma om binjurarna belastas för mycket, men om du vet varför du mår som du mår kanske det är lättare att acceptera även symtomen.


.
Så vilka hormoner påverkar dig? Se helheten och lägg pusslet. Målet är att göra en förändring som är varaktig. Nästa möjlighet är den 14.12! Då kommer hon till Vasa igen. Ta hand om dig!


E-post annasarasidback@gmail.com 
Mer information https://annasarashormonradgivning.com/

tiistai 29. lokakuuta 2019

Sista chansen att hoppa på funktionell träning med Niclas!




Funktionell träning går igenom hela kroppen och alla större muskelgrupper. Syftet är att stärka kroppen och ge den styrka i den naturliga rörelsen. Träningen är anpassad till deltagarnas förmåga och kondition. Dessutom balans och koordinationsförmåga. Så testa en gång, sedan är det bindande anmälning! På tisdagar kl 16.30-18.00. Niclas är Niclas! Ingen kan förklara som han på ett enkelt och lättförståeligt sätt. 

  


Passet avslutas men stretchning och muskulär avslappning, som härstammar från mental träning. 

Project Liv - To bring back a lost smile


               


En meningsfull dag med fin stämning och mycket glädje. Vissa dagar känns något otroligt bra att arbeta där man på riktigt känner att det uppskattas. Föräldrar till långtidssjuka barn fick en möjlighet att testa på olika behandlingar på Wasa Wellness. Allt från lymfabehandling, massage, mental träning, föreläsning om stress, aromatiska oljor, shiatsu, kosmetologi m.m.  

Och deltagarna var nöjda! (Denna text på Project Livs Facebook sida)

Tack, tack, tack till Kirsi Louhi-Timmerbacka och alla behandlare för en fantastisk Anhörigdag på Wasa Wellness idag!🥰👌Dagen för trötta föräldrar med långtidssjuka barn och barn med särskilda behov var myyycket uppskattad och efterlängtad. Många avslappnade miner klev ut genom dörren. Eller som en pappa uttryckte det: "Tre kilo föll bort!"💕
#wasawellness #anhörigdag #omaispäivä #tröttaföräldrar #väsyneetvanhemmat #avslappning #rentoutusta #tobringbackalostsmile

keskiviikko 2. lokakuuta 2019

Yinyoga

Yinyoga är enkel och stillsam yogaform som passar alla. Ingen "perfektionism" eftersträvas.Man gör yogan sittande eller liggande. Yinyoga är en yogaform där man vill komma åt bindväven, skelett och ligament. Därför är det viktigt att musklerna är helt avslappnade. Positionerna hålls därför flera minuter. Verkligt verksamt! Den har visat sig kunna hjälpa vid smärtproblematik i kroppen. Yinyoga passar vid stelhet och orörlighet och framförallt för att komma ner i varv. Yinyogan kan även användas som komplement till t ex styrketräning eller löpning.

Marika håller yinyoga på måndagar kl. 17.30 (nästa gång 14.10) på Wasa Wellness. För mer information och anmälan kontakta ikasyoga@gmail,com. Det finns ännu plats men utrymmet är begränsat så kom ihåg att anmäla dig!

Marika pitää yinyogaa maanantaisin klo. 17.30 (ensi kerralla 14.10) Wasa Wellnessillä. Lisätietoja ja ilmoittautuminen ikasyoga@gmail.com. Tilaa on vielä, mutta tilaa on rajoitetusti, joten muista ilmoittautua!



Jag passade även på att intervjua en av deltagarna varför hon vill testa yinyoga och vad det har för verkan. Som mig är hon 50+ och har märkt att man blir styvare i lederna med åren och vill göra något åt sin kropp nu för att kunna använda den många år ännu. Yinyoga är en ny upplevelse men hon tycker det är mycket avslappnande plus att den gör kroppen mjukare. Bra är också att det finns många alternativa rörelser som du kan göra om du t ex har sjuka knän. Du kan även använda kuddar och block för att komma högre upp och för att inte belasta musklerna som ju skall vara mjuka.

Ladies Cruise 28.9 på Wasaline / Ladyt Wasalinella

Wasa Wellness osallistui naisten messuille kolmantena vuotena peräkkäin. Niin hauskaa ja hyvää ruokaa kuin yleensä Wasalinella on. Mirja Klemets ja David Paloma pitivät luentoja ja pitivät myös demonstraatioita hoidoistaan. Kiinnostus oli suuri. Myös Sointu Kuokkasen naurujoogaan ja Kundalini joogaan osallistui moni. Kiitos kaikille tulijoille!

Wasa Wellness deltog även på Kvinnomässan för tredje året i rad. Lika roligt och god mat som det brukar vara på Wasaline. Mirja Klemets och David Paloma höll föreläsningar och gav även demonstrationer. Intresset var stort. Även för Sointu  Kuokkanens skrattyoga och Kundaliniyoga som var välbesökt.




Mental träning för ditt välmående



Jag heter Nina Granmo och utför behandlingar med mental träning under namnet Paus. Mental träning är målinriktad och tidsbegränsad träning för hjärnan för att ändra ditt tankemönster. I dagen stressade samhälle med snabb livsstil och mycket prestationer behöver vi ibland stanna upp och fundera vart vi är på väg. Med nya tankar och kraft sker sedan positiva förändringar.  


Min utbildnng har jag gått på Norrvalla Utbildning (2-årig) och sedan certifierat mig i Tavastia (Kokkola och Jakobstad) och Alicante i Spanien. I grunden finns även pedagogik, utvecklingspsykologi och vanlig psykologi på högskolenivå. Orsaken till att jag grundat Paus. är att jag själv var tvungen att ta en paus och fundera vart jag var på väg. Om du inte vet vart du är på väg är risken stor att du hamnar just dit! Är det då inte bättre att själv vara med och bestämma! För att nå dina mål.

Du kan fundera över relationer, karriär/yrke, ekonomi, vila och avslappning,det fysiska välmåendet, stress eller helt enkelt en önskan att komma ut ur ekorrhjulet. Ta kontakt på ninagranmo@gmail.com eller gå in och gilla Facebook-sidan Pauses for you - Nina Granmo, så nås du av de senaste uppdateringarna. Jag kommer att befinna mig på Wasa Wellness på fredagar, ingång från hörnet (lilla dörren). Tel: 050-557 5159



perjantai 20. syyskuuta 2019

Leila Kärkinen - ergoterapeut på Elämänkaari

Leila kommer att bara befinna sig fredagar framöver på Wasa Wellness. (tunnevyöhyketerapia)
eila@elamankaari.com
www.elamankaari.fi

Resten av tiden är hon nu på samma ställe som Hopsula i ett utrymme hon delar med en annan egen företagare. Och vilket ställe! Mina barn gillade skarpt. Det lär finnas 2500 bollar i bollhavet.
   
                                        
                                                 Tid för eftermiddagsvila?
                       
                    Tränar balans