perjantai 18. tammikuuta 2019

Grupptjänster









Skratta bort bekymren med skrattyoga. Höj ditt välmående och lindra kroppsliga smärtor med mediyoga. Förbättra rörligheten och konditionen med astangayoga eller lätt poweryoga alternativt lugna kroppen och sinnet med saunayoga. 








Hos oss kan ni fira dagens hjälte. Vi erbjuder korta 20-minuters behandlingar som passar perfekt för att fira en födelsedag eller kanske möhippa. Kinesisk stressbehandling eller kinesisk avslappnande ansiktsbehandling är ett exempel på behandling ni kan välja










 Mer information om våra grupptjänster hittar ni på vår hemsida: här 

Övriga frågor och bokningar görs till Carina på tfn 040 153 2003 eller e-post carina@wasawellness.fi.

torstai 17. tammikuuta 2019

Gravidyoga


Gravidyoga med Katarina Byström på Wasa Wellness

Kursen startar 19.3.2019  kl. 18.30-20.00 i yogasalen.

8 gånger, 1 gång i veckan
Pris 120–135 € (beroende på antalet deltagare)                                                  

Ca. 6 lediga platser kvar

Kursen hålls på svenska, men finskspråkiga även välkomna

Både förstföderskor och omföderskor får delta i kursen.



De som önskar delta anmäler sig till Katarina via telefon eller e-post:

Tfn: 040 076 7245

E-post: katarina.bystrom@wasawellness.fi


Katarina Byström är gravidyogainstruktör, barnmorska/hälsovårdare och dipl. reflexolog. I cirka tio års tid har hon dragit kurser i gravidyoga. Hon påpekar att hon inte egentligen är en yogainstruktör utan mer en barnmorska som har tillämpat yogan som en förberedelse inför en förlossning. Yogan lägger enligt henne en bra grund inför förlossningen och även för tiden efter förlossningen.

Katarina framhäver att hennes gravidyoga är en kurs där den profylaktiska andningen bakas ihop med yogaandningen. ”De smälter bra ihop
Kursen sträcker sig under en period på 8 veckor och deltagarna får gärna vara åtminstone i graviditetsvecka 20 vid kursens start. Detta eftersom det tar ett tag innan graviditeten sjunker in och man är redo att gå en sådan här kurs, berättar Katarina.

Gravidyogan är en säker och trygg träningsform som inte utgör någon risk för varken mamman eller babyn.
I och med att mängden deltagare är begränsad, får deltagarna en större närhet till varandra. Katarina berättar att kursen ofta blir som ett nätverk för deltagarna där de får lära känna andra i samma situation och det händer också att gruppen börjar träffas efter kursens slut.

Andningen är ett stort fokus under kursen och Katarina understryker att andningen är A och O under en förlossning.

Ett av de centrala målen med kursen är att deltagarna ska medvetandegöra och ta kontakt med sin egen kropp. Att deltagarna ska bli medvetna om kroppens signaler, både de psykiska och fysiska signalerna och på så sätt få kontakt med sin graviditet och babyn. Katarina berättar att de som går en förberedande kurs ofta känner sig tryggare vid förlossningen.

I och med kursen får deltagarna tryggheten att våga vara i sin kropp då den arbetar ”kraftigt och häftigt” under förlossningen. Katarina påpekar att även anknytningen till babyn efter förlossningen brukar bli lättare för de som har startat anknytningen under graviditeten.
Forskning har även visat att gravidyogan kan minska risken för förlossningsdepression.


Hur går yogapasset till?

Katarina berättar att hon inte ”stormar hurtfriskt in i yogasalen och säger nu börjar vi yoga” utan de börjar på i lugn och ro, dricker en kopp te och känner av stämningen bland deltagarna. Deltagarna kan fråga saker och Katarina svarar efter bästa förmåga. Därefter tar man itu med yogabiten av kursen. Hon beskriver yogarörelserna som mer statiska men med en blandning av dynamiska rörelser. Man fokuserar på andningen och träffen slutar med ca 20 minuters avslappning. Avslappningsdelen är speciellt utformad för gravida. ”mild hjärntvättning” kallar hon det skämtsamt för. I avslappningen ingår en allmän del där man tar kontakt med kroppen och känner var spänningarna sitter. Den andra delen går ut på att mer eller mindre visualisera sin förlossning. Deltagarna får höra att de har kraften, att de kan förlita sig på sig själva och vara trygga i sig själva.

Om gruppen vill brukar den sjunde eller åttonde gången vara ett tillfälle för deltagarna att ta med sin partner. Då lär de sig tillsammans smärtlindrande massage och tar användning av reflexologi. Deltagarna får öva på att andas tillsammans med sin partner. Vid detta tillfälle brukar Katarina även ha en förlossningsgenomgång där hon i stora drag går igenom förlossningen och berättar om hur man kan reagera både fysiskt och mentalt under själva förlossningen. Oväntade känslor uppstår ofta ”t.ex. säger många då de är ca 8 cm öppna att de inte vill vara med längre och vill åka hem istället”, berättar hon.

När alla åtta gånger är över ordnas en nionde gång. Den nionde gången är som ett födelsedagskalas då man träffas när alla deltagare har fått sina bebisar. Deltagarna tar med sina bebisar och man ”knyter tillsammans ihop säcken”. Alla får dela med sig av sina förlossningsberättelser och utbyta erfarenheter om allt från amning till magknip.

Katarina beskriver sin kurs som en "graviditetsmindfulness", där deltagarna får en medveten närvaro av graviditeten som de sedan har stor nytta av vid förlossningen. Det handlar i stora drag om att få den blivande mamman att ”våga vara i skeendet, våga vara i sin kropp” när förlossningen startar. Det handlar även om att få den gravida att reflektera, väcka tankar, fundera över synsätt och omvärdera tankar.

Kursdeltagarna får även ett kompendium med sig hem så att de kan utföra yogaövningarna hemma mellan gångerna.

Positiva fördelar med gravidyogan är att matsmältningen börjar fungera bättre och ämnesomsättningen förbättras. Många tidigare deltagare har upplevt att de sover bättre och har mer ork.

Katarina berättar slutligen att när kursen är slut kan det även finnas en möjlighet för deltagarna att komma och lära sig reflexologisk babymassage.



Text skriver av praktikant Lenita Gullberg




keskiviikko 16. tammikuuta 2019

Hormonrådgivning



Är du intresserad av att veta mer om hormoner och hur de påverkar dig? En av våra nya medarbetare, Anna-Sara Sidbäck har startat Anna-Saras hormonrådgivning. 

Så här skriver hon på sin blogg om hormonrådgivning: 

"Vi kartlägger gemensamt genom samtal och formulär din livssituation med betoning på kost, motion, stress och sömn för att hitta orsaken till hormonell obalans. Din kropp vill alltid samarbeta med dig, men ibland kan det vara svårt att höra dess budskap."

För den som vill veta mer om hennes tjänst, ordnas en informationskväll  torsdagen 31.1 kl. 18-19 Wasa Wellness. Under informationskvällen berättar hon mer om sig själv och beskriver hur en hormonrådgivning går till. Hon tar även upp hur olika faktorer som stress, sömn och kost påverkar den hormonella balansen. Informationstillfället är gratis och deltagarna får även kaffe/te med dopp. Anmäl dig senast 24.1 via e-post  annasarasidback@gmail.com Begränsat antal platser. Anna-Sara är utbildad psykiatrisk sjukskötare och diplomerad hormonterapeut. Förutom hormonrådgivning erbjuder hon även stödsamtal för de som känner att de behöver prata med någon. Som hormonterapeut försöker hon skaffa sig en överblick över kundens hälsa och hitta de punkter som kunden behöver arbeta med. Hon läser av de signaler som kroppen sänder ut. Då en person bokar en tid får hen innan besöket ett hälsoformulär som ska fyllas i. Anna-Sara läser igenom formuläret innan mötet och brukar redan då få en ganska tydlig bild av vad kunden och vad de behöver arbeta med. Därefter träffas de på hennes mottagningsrum och där gör de tillsammans upp en plan för hur kunden går vidare. Anna-Sara påpekar att hon inte är någon magiker som har svar på alla frågor, men om kundens problem har med hormonell obalans att göra kan hon hjälpa till att hitta verktyg för en bättre hälsa. Vill man läsa mera om Anna-Sara och hennes tjänster kan man gå in på hennes hemsida som hittas här.

tiistai 15. tammikuuta 2019

Vänskap


”En vän är den som känner dig som du är, förstår var du har varit, accepterar vad du har blivit, och ändå, varsamt låter dig växa.” 
– William Shakespeare



Alla hjärtans dag, eller som vi så vackert kallar det här i Finland, vändagen, lurar runt hörnet. Om knappt en månad är det dags. Butikerna är redan nu fyllda med vykort som pryds av hjärtan, söta djur och diverse kärlekshälsningar. I många länder handlar alla hjärtans dag om kärleken mellan partners och man ska gå på dejt och göra olika romantiska handlingar för den man älskar. Men i Finland har det blivit en dag som inte bara är till för kärleken till sin partner utan även kärleken till sina vänner. Det tycker jag är fint. Det är inte alla som har en partner och då kan man istället fira kärleken till sina vänner. Alla inkluderas på så vis.

Men vad är en vän? Vad är vänskap och vad betyder det? I början av inlägget delade jag med mig av ett citat av Shakespeare som jag hittade på internet. Jag tyckte att det var en passande beskrivning av en vän.

Vänskap är något som måste tas om hand och utvecklas. Vi kan inte välja vår familj, men vi kan däremot välja våra vänner. Vänskap är att bry sig om varandra och höra av sig åt varandra. Med riktiga vänner behöver man inte dölja sitt rätta jag, utan man får vara fri att vara den man är. En vän lyssnar på en och kan komma med goda råd i situationer man inte vet hur man ska hantera.

Vänskap är ömsesidig. Det handlar om att både ge och ta. Att stötta andra och låta sig bli stöttad.

Jag hittade en intressant artikel på en sida med namnet utforska sinnet. Artikeln heter: 7 fördelar med vänskap, enligt vetenskapen. Jag tänkte lista upp fördelarna som nämns i artikeln, så får ni själva bedöma om ni tycker att det är sant eller falskt.

1.       Vänner kan hjälpa dig att reducera dina stressnivåer

2.       Vänner bidrar till en bättre generell hälsa

3.       Folk med vänner känner mindre smärta

4.       Vänner kan ge dig ett starkare hjärta

5.       Vänner bidrar till att förlänga livet

6.       Vänner bidrar till att motverka fetma

7.       De hjälper oss att förbättra vår mentala skärpa

Hela artikeln hittar ni här.

Vad kan man då göra för att uppmärksamma sina vänner på vändagen? Jo först och främst kan man höra av sig till dem och berätta att man är glad för att just den personen är ens vän. Tycker man om att pyssla kan man göra egna vändagskort och dela ut (eller så köper man färdiga kort). Man kanske kan baka något, till exempel bröd eller någon kaka. Och vill man vara riktigt generös kanske man köper en lite större gåva.

Här på Wasa Wellness säljer vi till exempel presentkort som man kan ge till sin partner eller sina vänner på vändagen. Det är den perfekta gåvan om man har en vän eller partner som man tycker förtjänar att få slappna av en stund.



Jag avslutar detta inlägg med ytterligare ett citat om vänskap. Ha det så bra och ta hand om varandra

” I get by with a
Little help
From my friends”


Text skriver av praktikant Lenita Gullberg

maanantai 14. tammikuuta 2019

Kundaliinijooga


Kundaliini on titetoisuuden jooga ja joogatyylin tulee Intiasta. Alkuperäisessä oli vaan guruja ja mestaria, jotka harijoittelivat kundaliinijoogaa mutta Yogi Bhjan esitteli sitä läntiselle maaailmalle 60-luvun lopulla. Ensimmäiseksi erilaisten aineiden väärinkäyttäjät saivat kokeilla kundaliinijogaa. He kokivat, että kundaliini auttoi heitä käsittelemään ongelmiaan. Sointu selittää että joskus voi tuntua että kundaliinijooga saa endorfiinit liikkeelle.

Kun huomattiin mitä suurta apua väärinkäyttäjät kokivat, kundaliini alkoi levitä myös muiden ihmisten tietoisuuteen. Useita kundaliiniopettajia koulutetaan jatkuvasti ja Ruotsissa kundaliinijooga on suosituin joogatyyli. Suomessa ashtangajooga on suosituin mutta kundaliini saa uusia seuraajia koko ajan.
Miten kundaliinijoogaharjoitus näyttää?
Jokaiseen joogatuntiin sisältyy ennen kaikkea hengitysharjoituksia ja fyysisiä harjoituksia.
Aloitetaan käyttämällä mantraa Ong Namo Guru Dev Namo (”Kumarran hienovaraiselle, jumalaiselle viisaudelle, opettajalle sisälläni”). Sen jälkeen seuraa lämmitysharjoituksia ja hengitysharjoituksia (pranayama). Lämmityksen jälkeen tehdään fyysisiä harjoituksia (asanas) ja sen jälkeen syvärentoutus joka kestää 10 minuuttia ja lopuksi meditaatio joka kestää 3-11 minuuttia. Viimeinen mantra jota käytetään on Sat Naam (”todellista olemusta”)
Kundaliinijoogaharjoitukset eivät ole Soinnun itse keksimiä. Hänellä on pääsy ”valmisiin resepteihin” jotka Yogi Bhjan on kehittänyt. Netistä löytyy oma sivu kundaliiniopettajille, mistä voi löytää erilaisia joogaharjoituksia.
Sointu kertoo että hänen tunneillan on joskus eri teemoja niin kuin stressihallinta, apua unihäiriöihin, detoxia ja peloista irti pääseminen. Mutta vaikka tunnilla on tietty teema, voi kokea positiivisia vaikutuksia koko kehossa. Verenpaine laskee, olo tuntuu rauhallisemmalta ja samaan aikaan tuntuu tasapainoiselta.
Mikä on erikoista kundaliinijoogassa on että kaikki harjoitukset tehdään suljetuilla silmillä. Se tarkoittaa että harjoittelijan ei ole pakko verrata itseään muihin tai miettiä muita huoneessa olevia liikkaa. Jos on joku harjoitus jota harjoittelija ei voi tehdä hän voi istua alas, meditoida ja kuvitella että hän tekee harjoituksen. Soinnun mukaan on mahdollista saada saman vaikutuksen visualisoimalla, sen sijaan että teet harjoituksen itse asiassa fyysisesti.
Kundaliinijoogassa käytetään eri mantroja ja harjoitellaan hetkessä elämistä  ja sen kokemista. Sointu kertoo että hän harjoittelemalla kundaliinijoogaa itse on saavuttanut iloa, kärsivällisyyttä ja uskoa elämäänsä. Vaikka kaikki voi tuhoutua yhdessä päivässä hänestä tuntuu että huomenna on parempi päivä. Hän halua painoittaa että hän kyllä voi tuntua olonsa surulliseksi mutta että hänelle on nykyään helpompi jatkamaan eteenpäin eikä hän salli negatiivisten tunteiden ottaa itseään haltuun. Kaikilla meillä on huonot puolemme ja puutteemme mutta kundaliinijooga opettaa meidät hyväksymään itsemme sellaisina kuin olemme.

Ota yhteyttä Sointuun jos haluatte tietää enemmän kundaliinijoogasta tai jos haluatte kokeilla sitä itse. Kotisivu löytyy tästä

Namaste!



Kundaliniyoga


Kundalini är en form av yoga som kommer från Indien. Ursprungligen var den endast till för gurus och mästare men Yogi Bhjan tog med sig kundalinin till västvärlden i sluten av 60-talet. Först introducerade man den för missbrukare som upplevde att yogan hjälpte dem. Sointu beskriver det som att ”man blir lite high av kundaliniyoga”.  Lite skämtsamt säger hon också att ”det var det ljuva 60-talet med flower power och människan sökte efter att få en kick av något”

Efter att man märkte vilken stor hjälp missbrukare fick av kundalini hittade den även till andra människor. Det utbildas hela tiden fler och fler lärare i kundaliniyoga och i Sverige är kundalini den mest populära yogaformen idag. I Finland är det än så länge ashtangayoga som är den mest populära men kundalini vinner hela tiden nya följare.

Hur går ett pass med kundaliniyoga till?

Alla timmar inkluderar först och främst andningsövningar och fysiska övningar.

Man börjar med att tona in genom att använda mantrat Ong Namo Guru Dev Namo (jag bugar mig för den allomfattande visdomen och för visdomen inom mig). Beroende på hur långt pass man har kan man även göra olika uppvärmningsövningar och pranayama (olika tekniker för andningen). Därefter börjar den fysiska delen som kallas asanas.  Därefter har man en djupavslappning i cirka tio minuter och efter det en meditation som kan vara allt från tre till elva minuter lång. Sointu berättar att den även kan vara längre men i hennes grupper håller hon sig till max 11 minuter. Innan man slutar tonar man ut genom att använda mantrat Sat Nam (sanning är min identitet)

Passen som Sointu håller är inget hon hittar på själv utan hon har tillgång till ”färdiga recept” som är utformade av Yogi Bhjan. Det finns en speciell sida där utbildade lärare i kundaliniyoga kan hitta olika pass att använda för sina grupper.

Sointu berättar att hennes timmar ibland har olika teman som t.ex. stresshantering, sömnproblem, detox och bli av med rädsla. Men även om man har ett visst tema så känner man positiva effekter i hela kroppen. Blodtrycket sänks, man blir lugnare och samtidigt känner man sig mer balanserad.

Det som är speciellt med kundaliniyoga är att allt görs med stängda ögon. Vilket gör att man inte behöver jämföra sig med andra eller tävla med andra i gruppen. Om det är någon rörelse som man inte kan göra så kan man bara sitta still, meditera och visualisera att man gör övningen. Sointu menar att man får samma effekt av att visualisera att man gör övningen som att faktiskt göra den fysiskt.

Man använder sig även av olika mantran och arbetar med att känna sig närvarande i ögonblicket. Sointu berättar att hon genom att regelbundet utöva kundaliniyoga uppnått glädje och tålamod och en tilltro på livet. ”även om allting går åt skogs ena dagen kan jag tänka att imorgon är en annan bättre dag” hon påpekar att hon nog kan vara ledsen en dag men att hon nuförtiden har lättare att gå vidare och inte älta samma saker om och om igen.

Kundaliniyogan lär oss att acceptera oss själva även våra fel och brister.

Vill ni veta mer om Kundaliniyoga eller känner att ni vill prova yogan så kan ni kontakta Sointu Kuokkanen och få mer information hennes hemsida hittar ni här

Namaste!


keskiviikko 9. tammikuuta 2019

Yogacoaching/valmennus




Sointu Kuokkanen tarjoaa yogacoaching-valmennus palvelua. Valmennus suuntautuu ihmisille, joilla ei ole aikaa tulla joogatunnille. Se sopii ihmisille jotka haluavat muuttaa elämäänsä mutta joilla ei ehkä ole siihen tarpeeksi aikaa.

Ensin asiakas ottaa yhteyttä Sointuun ja varaa ajan. Yhdessä tehdään kartoitus ja arvioidaan millaisia tarpeita asiakkaalla on. Mitä hän haluaa muuttaa elämässään. Mikä on helppoa/raskasta. Mitä hän tarvitsee. Se voi olla sekä psyykkinen että fyysinen tarve.

Kartoitus tarkoittaa, että yhdessä mennään läpi paljonko aikaa asiakkaalla on tehdä harjoituksia. Jos asiakkaalla on vain kolme minuuttia, Sointu löytää sopivan harjoituksen siihen aikaan. Se voi olla pelkkä meditaatioharjoitus, mutta jos asiakkaalla on enemmän aikaa, vaikkapa 20 minuuttia, Sointu tarjoaa sekä meditatiivisia että fyysisiä harjoituksia. Sointu kertoo, että hyvän joogatreenin ei tarvitse kestää tunnin, 20 minuuttia tai vielä vähemmän aikaa voi riittää. Tärkeintä on että asiakas tekee harjoituksen joka päivä.

Miten ihminen sitten pystyy tekemään joogaharjoituksen päivittäin? Parhaat edellytykset hän saa jos hän päättää mihin aikaan päivällä harjoitus pitäisi tehdä ja tekee harjoituksen samaan aikaan joka päivä. Esimerkiksi aamulla ennen kuin koko perhe herää tai illalla.

Kuka tahansa voi ottaa yhteyttä Sointuun ja saada joogavalmennusta. Kartoitus kestää noin tunnin ja sen jälkeen asiakas harjoittelee kotona päivittäin sopimuksen mukaan. Viikon jälkeen katsotaan, miten joogatreeni on mennyt.
Sointu selittää että joogan harjoittaminen voi auttaa ihmisiä paljon. Esimerkiksi se voi helpottaa kuukautisia edeltävää oireyhtymää (premenstruaalisyndrooma), keskittymisvaikeuksia ja selkäkipuja. Joogan tärkein asia on hengittäminen. Se tarkoittaa että vaikka asiakas tekee hengitysharjoituksia vain kolme minuuttia päivässä, hän voi havaita suuria eroja ja parantaa oloaan. Sointu sanoo että ”suuri osa maailman ongelmista voitaisiin parantaa oikealla hengityksellä”

Sointun kotisivu löytyy tästä