lauantai 1. helmikuuta 2020

Minska på stressen!

Stressar du ihjäl dig? Hjärnan som gröt, minns inget, hela tiden på högvarv? Kanske du redan fått kroppsliga symtom som ångest, svindel, svårt att sova...Vi påverkas både fysiskt och emotionellt av stress. Stress är egentligen bara kroppens reaktion på den stimuli du ger den. Om du tänker dig en normalkurva över stress kan den se ut såhär;
Det blir så mycket svårare att komma tillbaka om du  redan gått över mittlinjen Då skall du backa uppåt, det kan ta länge. Börja planera nu redan i tanken vad du kan göra. Genom personlig självkännedom, när du vet hur du reagerar kan du uttrycka dig bättre och klarar av konflikter och förväntningar. Arbetstagaren kan själv hitta lösningar hur hen kan arbeta smartare, inte hårdare. Och glöm inte vilopauserna, gärna flera per dag. Det är tankemodellen som borde ändras på, Då kommer beteendet efter. Vår beteende styrs av hur vi tänker. Ändrat beteende leder till resultat. Här kommer mental management in i bilden. Du kan jämföra det med att ta ta trapporna, lite i gången, vartefter du lär dig effekten av ett beteende. Men med ett ändrat perspektiv kan du nå resultat så mycket snabbare, och t.o.m ta hissen till toppen. Ett träd kan ha många grenar, så vilken vill du klättra på? Men har du känslan av att inte hinna med kanske du fortsätter ta trapporna. Tills du inte orkar mer. Så hitta din hiss...eller många små hissar. Då tar ett eventuellt felval inte för stor plats. Framtiden är den plats som du skapar. Här och nu. Kanske du ändrar dig själv och din målsättning på vägen, vid behov. 


På bl a Wasa Sports Club kan du ta en First Beat-test, ser ditt svar då ut såhär är det definitivt INTE bra. Allt på rött, ingen grön återhämtning. Hela tre dagar av adrenalinpåslag. Då blir resultaten av det du gör inte heller bra. Vår stenåldershjärna har svårt att klara dagens arbetsliv, för att inte tala om då du kombinerar det med ett komplicerat privatliv. Samt att du vet att du borde vila däremellan, äta hälsosamt och hinna motionera också. Men lika bra som du tar hand om din kropp behöver du ta hand om din hjärna, tex då med mental träning för att på sikt ändra tankeprocesserna. Det är väl ditt bästa du vill måna om, eller är det någon annans regler du lyssnar på? Vill de ens ditt bästa? Eller sitt bästa? Vem skapar reglerna i ditt liv? Vänta inte på någons tillåtelse. (En av fördelarna att gå över 50 strecket åldersmässigt är att det äntligen känns som om man kan bestämma själv över sitt liv. Omgivningen får bara lov att acceptera.) Det är lätt att ändra ett beteende men för att det skall vara bestående behöver tankarna finnas med också. Annars blir det inga resultat. Ingen arbetsplats kan på sikt få en arbetstagare att producera mer om hen inte förstår varför och därför kan motivera sig mer. Dagens arbetsplatser är egentligen inte designade för människan överhuvudtaget, vår hjärna finns ännu kvar i stenåldern.

Förr skulle människan ta hand om flocken som hen hörde till i generationer, om det då sedan var byn eller en arbetsplats. Dagens ungdomar har insett att de bör ta hand om sig själva.

Men HUR?
Lista dina uppgifter, prioritera dem, vilka måste skötas och vilka kan du lämna? För vem vill du finnas till? Det tar många försök att skapa en ny vana. Syftet är att veta varför du gör vad du gör. Igen, prioritera, säg nej till något för att kunna säga JA till något annat. Fokusera på det. Vems ekorrhjul är det egentligen du springer i? Märk även att om du är grymt stressad nu just så blir kroppen ännu mer stressad av hård motion. Kanske hitta en lugnare form en tid? Livslångt lärande ger energi, och att kunna koncentrera sig djupare på en sak i taget. Det finns ingen multi tasking, hjärnan behöver byta fokus precis varenda gång du försöker. Så en sak i taget. Gasa då det behövs, vila däremellan och starta bilen med nyckeln på nytt. Lämnar handbromsen på så kör du sönder bilen till slut. Eller dig själv.

Det du prioriterar syns i din kalender. Tiden är viktigast, så analysera vart den går. Hur det är på riktigt och hur du skulle önska att det var. Se på tex jobb, fritid, hälsa och relationer. Så vilken känsla vill du ta in i din dag? Hitta de roliga stunderna.

Det här blev nu ett långt längre blogginlägg än jag tänkte men bra så! Hälsn. Nina Granmo 💗
Ta hand om dig, din kropp och ditt huvud!

Ps. Du missar väl inte vändagserbjudandet 14 februari. Två till priset av en till mig. Kom på en gemensam  avslappningstimme för att minska grundspänningar i kroppen. Grunden i mental träning.  Med din partner eller med en kamrat.
Kontakt; ninagranmo@gmail.com eller meddelande via Facebook Pauses for you - Nina Granmo

keskiviikko 27. marraskuuta 2019

Hormonerna i balans


Ibland kan vi må dåligt utan att egentligen veta varför. Kanske det är dina hormoner som påverkar? Anna-Sara Sidbäck är diplomerad hormonterapeut (Sverige) och kan hjälpa dig i olika faser i livet. Hon erbjuder rådgivning om hormoner och andning som blir ordentligt utredda. Före du ens kommer till henne har du redan fått fylla i fyra omfattande formulär för att hitta problemområdet. Alla är vi olika och behöver olika lösningar.

Små tips: om du har sömnproblem kan det hjälpa att ta en träff med solen (även bakom molnen!). Att försöka ta alla chanser att gå ut och gå på förmiddagen hjälper ditt välmående.


Hypofysen är bossen!
Om du har mycket stress i ditt liv, endera i din egen livssituation eller i den turbulenta omgivningen så påverkar det även ditt immunsystem.

Tankar kan även ge stress, av ca 65 000 tankar varje dag är bara 3 500 nya, så att rensa skadar inte! Detsamma om binjurarna belastas för mycket, men om du vet varför du mår som du mår kanske det är lättare att acceptera även symtomen.


.
Så vilka hormoner påverkar dig? Se helheten och lägg pusslet. Målet är att göra en förändring som är varaktig. Nästa möjlighet är den 14.12! Då kommer hon till Vasa igen. Ta hand om dig!


E-post annasarasidback@gmail.com 
Mer information https://annasarashormonradgivning.com/

tiistai 29. lokakuuta 2019

Sista chansen att hoppa på funktionell träning med Niclas!




Funktionell träning går igenom hela kroppen och alla större muskelgrupper. Syftet är att stärka kroppen och ge den styrka i den naturliga rörelsen. Träningen är anpassad till deltagarnas förmåga och kondition. Dessutom balans och koordinationsförmåga. Så testa en gång, sedan är det bindande anmälning! På tisdagar kl 16.30-18.00. Niclas är Niclas! Ingen kan förklara som han på ett enkelt och lättförståeligt sätt. 

  


Passet avslutas men stretchning och muskulär avslappning, som härstammar från mental träning. 

Project Liv - To bring back a lost smile


               


En meningsfull dag med fin stämning och mycket glädje. Vissa dagar känns något otroligt bra att arbeta där man på riktigt känner att det uppskattas. Föräldrar till långtidssjuka barn fick en möjlighet att testa på olika behandlingar på Wasa Wellness. Allt från lymfabehandling, massage, mental träning, föreläsning om stress, aromatiska oljor, shiatsu, kosmetologi m.m.  

Och deltagarna var nöjda! (Denna text på Project Livs Facebook sida)

Tack, tack, tack till Kirsi Louhi-Timmerbacka och alla behandlare för en fantastisk Anhörigdag på Wasa Wellness idag!🥰👌Dagen för trötta föräldrar med långtidssjuka barn och barn med särskilda behov var myyycket uppskattad och efterlängtad. Många avslappnade miner klev ut genom dörren. Eller som en pappa uttryckte det: "Tre kilo föll bort!"💕
#wasawellness #anhörigdag #omaispäivä #tröttaföräldrar #väsyneetvanhemmat #avslappning #rentoutusta #tobringbackalostsmile

keskiviikko 2. lokakuuta 2019

Yinyoga

Yinyoga är enkel och stillsam yogaform som passar alla. Ingen "perfektionism" eftersträvas.Man gör yogan sittande eller liggande. Yinyoga är en yogaform där man vill komma åt bindväven, skelett och ligament. Därför är det viktigt att musklerna är helt avslappnade. Positionerna hålls därför flera minuter. Verkligt verksamt! Den har visat sig kunna hjälpa vid smärtproblematik i kroppen. Yinyoga passar vid stelhet och orörlighet och framförallt för att komma ner i varv. Yinyogan kan även användas som komplement till t ex styrketräning eller löpning.

Marika håller yinyoga på måndagar kl. 17.30 (nästa gång 14.10) på Wasa Wellness. För mer information och anmälan kontakta ikasyoga@gmail,com. Det finns ännu plats men utrymmet är begränsat så kom ihåg att anmäla dig!

Marika pitää yinyogaa maanantaisin klo. 17.30 (ensi kerralla 14.10) Wasa Wellnessillä. Lisätietoja ja ilmoittautuminen ikasyoga@gmail.com. Tilaa on vielä, mutta tilaa on rajoitetusti, joten muista ilmoittautua!



Jag passade även på att intervjua en av deltagarna varför hon vill testa yinyoga och vad det har för verkan. Som mig är hon 50+ och har märkt att man blir styvare i lederna med åren och vill göra något åt sin kropp nu för att kunna använda den många år ännu. Yinyoga är en ny upplevelse men hon tycker det är mycket avslappnande plus att den gör kroppen mjukare. Bra är också att det finns många alternativa rörelser som du kan göra om du t ex har sjuka knän. Du kan även använda kuddar och block för att komma högre upp och för att inte belasta musklerna som ju skall vara mjuka.

Ladies Cruise 28.9 på Wasaline / Ladyt Wasalinella

Wasa Wellness osallistui naisten messuille kolmantena vuotena peräkkäin. Niin hauskaa ja hyvää ruokaa kuin yleensä Wasalinella on. Mirja Klemets ja David Paloma pitivät luentoja ja pitivät myös demonstraatioita hoidoistaan. Kiinnostus oli suuri. Myös Sointu Kuokkasen naurujoogaan ja Kundalini joogaan osallistui moni. Kiitos kaikille tulijoille!

Wasa Wellness deltog även på Kvinnomässan för tredje året i rad. Lika roligt och god mat som det brukar vara på Wasaline. Mirja Klemets och David Paloma höll föreläsningar och gav även demonstrationer. Intresset var stort. Även för Sointu  Kuokkanens skrattyoga och Kundaliniyoga som var välbesökt.