torstai 29. elokuuta 2019

Kundaliniyoga

På bilden Sointu Kuokkanen, de vita kläderna används i kundaliniyogan

Mitt namn är Nina Granmo (certifierad mental tränare) och jag befinner mig här på Wasa Wellness åtminstone fram till 4.10.  Detta gamla fina hus med anor är bekant  för mig från förr. Men nu är tanken att jag skall presentera utövarna i huset! Alla är kunniga egna företagare som samlats under ett tak. 

Först ut är Sointu Kuokkanen. Hon gör flera former av yoga. Bland annat kundaliniyogan är vardagsyoga som återställer balansen i kroppen och ger energi. Man gör dynamiska fysiska övningar (=Kriya) och som avslut avslappning och meditation. Andningen och mantran är viktiga!



Jag var på ett pass där vi dessutom firade Yogi Bhajans födelsedag. Han är yogamästaren som tog kundaliniyogan till väst på 1960-talet. Skulle han ha levt än så skulle han firat 90 år. Som anekdot kan berätta att han under sin utbildning (han började som 8-åring och blev mästare vid 16) satt tre och en halv dag i ett träd i finkläder! Under den tiden lärde han sig mycket om trädet, var man kan sova, vilka blad som var goda och var vatten samlas. Han kom ursprungligen från Indien men bosatte sig först i Canada för att sedan flytta sin bas till USA. 


Jag kände mig så lugn efter passet, sov gott. Och dagen efter var mjuk i kroppen jag som annars är så spänd i nacke och axlar! Så rekommenderar varmt att pröva på åtminstone om du bara har möjlighet. Nya kurser börjar nu i höst 2 och 4.9. Kontakta på sointu@netikka.fi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti