keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Vad är det med orden som gör dem så spännande?

- Mamma , kan du inte prata så jag förstår vad du säger!

Orden kommer från en irriterad tonårsdotter som bett om hjälp när det gäller kommande modersmålsprov. Eftersom det gäller svenska språket och frågeställningar som gäller skrivande av texter blir jag helt uppslukad av ämnet - det hör till mina absoluta favoriter. I min iver använder jag termer som för mig är självklara men för henne låter som rena hebreiskan. 

Incidenten får mig att tänka till och fundera lite över orden som fyller min vardag. Vad det är som gör att jag känner en sådan passion för att uttrycka mig, att väga synonymer mot varandra och försöka hitta det ultimata ordet för att beskriva något i text eller när jag håller föredrag?

Hela mitt yrkesliv har jag haft orden som mitt främsta verktyg, först som journalist, som informationschef och nu som professionell coach och föreläsare.

För mig innehåller orden magi - ord i sig kan vara vackra, väcka känslor men även något som du kan gömma dig bakom. Ord är som pilar som du skjuter iväg och och aldrig återvänder i exakt samma form. Med ord kan du uttrycka makt och trycka ner din mottagare men även lyfta den du pratar med till oanade höjder.

Som coach har jag även orden i fokus, inte mina egna men klientens. Vad är det du egentligen menar när du säger att du vill hitta lugnet? Handlar det om att hitta mer tid för dig själv eller att du låter bli att påverkas av andras omdömen? För var och en av oss är svaret beroende av  var vi befinner oss just nu. Ett ord som ofta lyfts fram är perfekt - drömmen om det perfekta. Men på riktigt, hur många perfekta personer känner du och hur roligt skulle det vara att umgås med någon som alltid gör allt rätt?

Det är de små skavankerna som gör oss unika och intressanta - som väcker nyfikenhet hos dem du umgås med. Det som du i alla fall ska vara uppmärksam på är vilka ord du använder om dig själv. Det finns vetenskapliga bevis på att ämnesomsättningen ökar i cellerna hos personer som använder snälla ord om sig själva vilket i förlängningen stärker deras välmående. Att prata gott om dig själv och andra skapar energi - en energi som för oss framåt. Att ta en stund och fundera på vad just jag är bra på ger kraft i vardagen. I den coachingutbildning jag går har vi vid ett flertal gånger fått i uppgift att gå fram till våra studiekompisar och berätta vad vi uppskattar hos honom eller henne. Den kraft och magi som då uppstår är svår att beskriva - men den sköna känslan lever kvar i kroppen länge och kan plockas fram under dagar när jag behöver extra kraft för att orka.

Varför inte just idag ta tillfället i akt och gå och berätta för din partner. arbetskompis, barn eller förälder vad du uppskattar hos honom eller henne? Dagens bästa gåva - jag lovar!

Så nu vet jag svaret till frågan ovan - varför orden är så spännande - de formar min värld!
Carina Granö-Träskelin, Professionell coach och ordfantast.

Orden var många och väckte många tankar under Dream Big på Bocks under internationella kvinnodagen.
Frv coacherna Kia Snellman och Carina Granö-Träskelin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti