torstai 28. maaliskuuta 2019

Det roliga huset


Jag är på praktik. Det är roligt och spännande. Huset är fullt av trappor, korridorer och små mysiga rum. Här finns ett kafferum. Det är här jag tillbringar mycket av min tid. Det finns 18 företagare i huset. Ibland ser man dem. Ibland är de inne på sina rum. Eller så hemma. Men de kommer in i kafferummet då och då.

Jag är mest här på dagtid. Men ikväll är ett undantag. Jag är nu här på kvällen. Imorgon är min sista dag. Sen åker jag hem till den lilla staden där jag bor. Jag har bott hos mina föräldrar medan jag varit här. Vasa är trevligt.

Jag drabbades av arbetslöshet. Egentligen är jag lärare. Och tycker att det borde finnas jobb för mig. Nåja jag blev sjuk av möglet i den förra skolan jag jobbade. Så den senaste tiden har jag använt till att stärka min hälsa.

På tal om hälsa. Jag var väldigt sjuk. Och jag kämpade. För att bli frisk. Jag blev frisk nu nyligen och vill hjälpa andra som är sjuka. Av mögel. Eller på andra sätt har utbrändhet. Eller som är deprimerade.

För det finns hjälp att få. Och mycket finns i naturen. Mig har örter hjälpt mycket. Jag äter dessa ännu. De fungerar.

TE-byrån erbjöd mig en kurs. Det är en kurs i hur man blir en företagare. Jag tvekade. Men så beslöt jag mig att gå kursen. Den är bra.

Nu är jag på praktik. Jag är så lycklig. Tänk att jag får göra praktik. Det får min fru göra. Det får andra göra. Jag fick göra det då jag var ung och gick i skolan. Men då var jag inte mogen för det. Nu är jag det.

Vi beslöt att jag skulle fotografera och att det skulle vara min huvuduppgift. Och vad jag har fotograferat. Nästan så jag tror att jag håller på att bli fotograf. Fastän det var ju inte min företagsidé.

Jag skulle jobba med örter. Och andra alternativa läkemedel. Sådana som hjälpt mig. Därför sökte jag praktikplats på Wasa Wellness.

Jag har även fått göra andra uppgifter under veckan. Bära saker, städa små utrymmen, skriva på datorn och handla kontorsmaterial.

Och de bilder du ser här är tagna denna vecka.

Och framför allt. Jag har fått träffa så många underbara människor som på olika sätt vill hjälpa oss med det viktigaste i våra liv. Vår hälsa.

Johan Vikström

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti