keskiviikko 19. syyskuuta 2018

Att utmana kroppen med rörelse


Vartefter åren går känns det som om vi skulle bli styvare och stelare i kroppen, vi är inte lika viga som förr. Orsakerna till det här kan ju vara olika, t.ex. om man har en ledsjukdom eller muskelsjukdom är ju anledningen rätt klar. Men de allra flesta av oss har ingen medicinsk orsak till att bli stela, utan orsaken är helt enkelt den att vi har format kroppen enligt vårt rörelsemönster, ett begränsat rörelsemönster.

Det här blev väldigt uppenbart för mig när jag för snart 4 år sedan gick med i en träningsgrupp vars mål var att delta i ett hinderbanelopp, den sport som har blivit så populär på senaste år. I gruppträningarna skulle vi böja oss ner, få grepp om ett liggande traktordäck, häva upp det med benstyrka, och få det att tippa över till andra sidan. Vi skulle bära varandra över axeln, krypa under låga nät, och vi skulle hoppa ner från 2 meters höjd. Vi klättrade över en smal stång på några meters höjd, hängde i ringar, klättrade i rep (som jag aldrig klarade av ens i skolgymnastiken), och vi skulle gå armgång på räck. Vi hade också träskträningar, då vi bar stockar på gungfly eller kastade frisbee åt varann.

I mitt arbete som massör står jag mycket och det är viktigt att ha en bra ergonomi, att stå rätt och använda kraften och händerna rätt. Men jag blir lätt stel, för en hel del av arbetet går ut på att spänna kroppen och överföra kraft från benen till massagen. Jag har därför märkt hur gott det gör mig att kräla, krypa, huka mig, klättra och studsa. Till en början kan det göra ont eller kännas omöjligt, men efter ett tag får man de spända musklerna att ge med sig och släppa till kraft också i ovana rörelser.

Fascinationen med hinderbaneloppen måste ligga i att det talar direkt till något väldigt ursprungligt inne i deltagarna. Du möter elementen, doppar dig i kallvatten, klättrar, springer, hoppar, rullar dig i gräset medan adrenalinet får dig att glömma de flesta småskavanker, du utmanar dig själv att hoppa ner från ställen som får det att suga i magen, du klättrar över nät som är lite flyktigt fastspända – du blir skitig och svettig och håret känns som stålull efteråt, men oj så det känns gott i lilla reptilhjärnan. Du överlevde! Och du hade roligt! Vilken kick!


Här är jag efter Tough Viking 15 km på Stockholm Djurgården i augusti 2017.

Ett av mina favoritkonton på instagram är Jonas Parandians konto som heter naprapatjonas. Han gör små videor och utmaningar med rörlighetsövningar eller övningar som aktiverar olika muskelgrupper i vår kropp. Det är intressant och tankeväckande att följa med, och för det mesta testar jag också på hans tips. Kolla in honom du med, du hittar honom på instagram under namnet naprapatjonas.

Marlene Ahlberg,
utbildad massör
Wasa Wellness
Bokningar via: https://slotti.fi/booking/wellnessmassage/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti