keskiviikko 8. maaliskuuta 2017

Att må bra, och bättre

Som nybliven utbildad massör hade jag i somras den stora turen att välkomnas till Wasa Wellness’ familj. Nu har jag jobbat i huset ett drygt halvår, och har fått behandla många intressanta klienter. Det har varit en intressant och rolig första tid i yrket.

Massörens arbete kan vara ganska ensamt, men så behöver inte vara fallet när man finns på Wasa Wellness. Det finns alltid någon att prata med, fundera på marknadsföring och hur man kan förbättra mottagandet av klienter eller annat. Det är givande att vi är så många terapeuter tillsammans! Men jag tänkte berätta om vilka skyldigheter en utbildad massör har, som kanske inte är självklara för klienten.

Vi utbildade massörer hör under Valviras granskande öga, och vi har en lagstadgad patientförsäkring, precis som alla andra yrkesutbildade personer inom sjuk- och hälsovården. Dessa två säkerställer att klienten har rätt att förvänta sig likvärdig, professionell och korrekt vård, och inkluderar också det bemötande som klienten får. Hos massören ska du alltså emottas empatiskt och lyssnande, och hen ska göra sitt yttersta för att förstå ditt behov, och använda sin yrkeskunskap för att hjälpa dig. Så enkelt kan man förklara saken.

Vi utbildade massörer har tystnadsplikt och plikt att hjälpa dem som behöver vår hjälp. Det hör också till yrkesrollen att arbeta hälsofrämjande, därför brukar jag ofta fråga: håller du på med någon motionsidrott. Vi har i alla lägen som uppdrag att stöda klientens hälsa, genom att diskutera hälsofrämjande aktiviteter och förstärka de hälsosamma val som klienten gör. Därför delar jag gärna tips om motion och rörelse på min egen facebooksida, välkommen att följa den på: https://www.facebook.com/MarleneAhlbergmassagehieronta1/ .

Om man som massör märker att ens eget kunnande inte räcker till, så är det ens plikt att ge råd om var vi tycker att klienten ska uppsöka vidare vård. Massagen sträcker sig ju inte längre än till behandling av muskler och senor, medan den diskussion som man har med klienten kan inbegripa det mesta i ett liv. Det är ett givande yrke, tycker jag, där jag får träffa många härliga människor.
Varmt välkommen till Wasa Wellness på behandling, gärna massage!



Marlene Ahlberg – utbildad massör, koulutettu hieroja
Tel: 0400-624 399, e-post: marlene.ahlberg@netikka.fi
Onlinebokning: https://www.slotti.fi/booking/utbildadmassormarleneahlbergkoulutettuhieroja/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti