tiistai 6. syyskuuta 2016

Att träffa anden i bastun

När indiern söker ro i templet söker finländaren stillheten i bastun. Vi mediterar på vårt eget sätt och bastuns mörker och värme omsluter oss. Det känns som att sitta i en varm famn. Du får andas ut och låta själen och kroppen vila. Det sägs att bland det första som vi finländare tar med oss när vi flyttar eller bygger eget hem är just bastun. Enligt bastuexperten Elisabet Morney går bastuns historia tillbaka till stenåldern då man eldade bastu i en jordkula. Då handlade det om rökbastu och man såg bastun som ett livgivande ställande där elden och vattnet var det centrala.

Jag har funderat mycket på mitt eget förhållande till bastun i och med att det senaste fem åren gått åt att ägna min tid och passion åt det som tidigare var en allmän bastu i Vasa - Harjun Sauna - och bygga ett välmåendecenter där bastun som är husets hjärta förstås finns kvar.

Bastun för mig som liten

När jag tänker tillbaka på bastubadandet som barn handlar det om fredagskvällar när hela familjen gick i bastun tillsammans. Jag kommer ihåg doften av grillkorv, senap och mammas gula badrock.
Jag satt ofta på den nedersta laven för att inte få för varmt och blickade upp mot ett litet fönster där gardiner med glada fiskar hängde. När vi var mindre badade syrran och jag i en plastbalja som var placerad på golvet i bastun. Tror att det i vissa fall var en plastbunke som i ett tidigare skede fungerat som ett modell större lingonämbar. Det gjorde att vi kunde stanna längre i bastun tillsammans med föräldrarna. Kvällarna avslutades med att vi alla mumsade grillkorv runt köksbordet och umgicks.

När jag sen kom upp i tonåren ville jag gå ensam i bastun. Spontaniteten och otvungenheten som var med som barn hade försvunnit nu kändes det inte ok att bada naken med familjen längre. Hade en förstående pappa som såg till att bastun hölls varm länge efter att familjen badat så att jag fick min egen stund i värmen.


Väcker anden igen

Första bastubadet i den anrika bastun här på Wasa Wellness för min egen del var den 6 mars 2015. Även den dagen var en glad familjehappening. Fogmassan hade just torkat i den nyrenoverade bastun - tidigare dambastun -  och en ny bastuugn hade satts in. Jag var mån om att stämningen från förut skulle finnas bevarad så därför har gammalt kakel tagits tillvara, skyltar från förr sats upp samt krokar återfått sin forna glans.
Med mig den dagen hade jag min man och son. Först hjälptes vi åt att skura bort fogmassa och byggdammet innan det blev bastudags. Alla tre låg på knä och skurade av hjärtans lust - en helt obeskrivligt ljuvlig syn som än idag ger mig ett leende på läpparna och bubblande känsla i kroppen.
Är säker på att många småföretagare känner igen sig i att ha med familjen i det mesta - ibland de mest fantastiska uppdrag som ger barnen en konkret bild av vad det faktiskt är att vara företagare :)

Att sen få sätta sig ner och bara njuta och umgås var lön för mödan. Stämningen i bastun här är helt unik och historien på nästan 130 år känns i varje fiber. Att kasta "löyly" och väcka bastuanden igen var magiskt. Ordet löyly  betyder en ande som andas. Just då blev betydelsen för mig väldigt konkret.  Det kändes faktiskt som Harjus bastus ande lät vattenångan svepa över mitt ansikte och tacka mig för att den på nytt får möjligheten att välkomna folk i bastun efter en paus på över 15 år.

Har du en egen historia om bastubad du gjort i Harjus bastu? Berätta den för oss och delta i vårt lotteri.  
I höst har du möjlighet att pröva vår bastu under vår födelsedagsvecka. Lördagen den 15 oktober väntar Harjus bastuande på just dig! Mer info hittar du här - Välkommen!
Carina Granö-Träskelin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti